4. semesterprojekt - Flex-parkering

Projektet på 4. semester gik ud på at arbejde sammen med en virksomhed. Vi fandt en virksomhed ved navn ByForm, som laver invantar til bymiljøet. De havde en opgave fra Københavnskommune, som aldrig er blevet løst og den opgave pådrog vi os.

I 2011 påbegyndte Københavns kommune, i samarbejde med Atkins, projektet Flex-parkering, som skulle forbedre parkeringsmulighederne for cyklister.

Flexparkering blev etableret foran Ingrid Jespersens Gymnasieskole i København centrum, som test af ideen. Ideen med Flex-parkering er at bruge bilparkeringspladserne som cykelparkeringspladser i den periode, hvor folk er på arbejde og bilerne dermed er væk. Dette resulterede i cykelparkering fra 7.00 til 17.00 og bilparkering fra 17.00 til 7.00 i hverdagene.

Konceptet

Cykelstativet Adesto består af et kabinet, som erstatter kantstenen og den første del af fortovet. I kabinettet er der placeret to bøjler, som i tidsrummet for cykelparkering kører ud af kabinettet ved hjælp af en motor.

Disse to bøjler skal, ligesom på normale cykelstativer, holde cyklens forhjul. For at holde cyklen bedre og passe til forskellige dækstørrelser, er disse bøjler vinklet en smule, så mellemrummet imellem bøjlerne snævrer ind.

Differentiering

Stativet differentier sig ved at tilbyde et dynamisk stativ, som derved giver optimal udnyttelse af byrummet og giver mulighed for bilparkering samme sted. Der er, som markedet ser ud nu, ingen konkurrenter, der tilbyder produkter med samme egenskaber. Derudover tilbyder Adesto også minimal påvirkning af bybilledet i forhold til den førende konkurrent P-plan. Dette gør at produktet kan integreres alle steder uden at kræve store installationsomkostninger og forarbejde og vigtigst af alt, så udnyttes byens begrænsede plads mest optimalt.

Renderinger









Dokumenter

Download Bilagsrapport
Download Hovedrapport
Download Metoderapport